CERTYFIKACJA ISO 9001
Prawidłowo funkcjonujący system zarządzania jakością to gwarancja wzrostu efektywności organizacji. Wdrożenie certyfikatu ISO 9001 jest potwierdzeniem, że organizacja działa na najwyższym poziomie i spełnia wszelkie wymogi związane z zapewnieniem jakości i bezpieczeństwa swoich produktów lub usług. Dla polskich przedsiębiorstw wdrożenie certyfikatu zwiększa konkurencyjność na rynkach międzynarodowych i pomaga w pozyskaniu nowych kontrahentów.
Certyfikat ISO 9001 jest obecnie zdecydowanie najbardziej popularną normą zarządzania. Szacuje się, że na całym świecie jest już ponad milion organizacji, które posiadają wdrożony system ISO 9001. Co ważne, certyfikacja może być przeprowadzona praktycznie dla każdej organizacji, bez względu na jej wielkość, czy branżę, w której działa.
Korzyści z wdrożenia i certyfikacji systemu zarządzania ISO 9001
- sprawny i przejrzysty system organizacji i zarządzania,
- stosowanie podejścia opartego na ryzyku, które prowadzi do skutecznego zarządzania ryzykiem w organizacji,
- podejmowanie prawidłowych działań zapobiegawczych,
- poprawa wyników ekonomicznych oraz optymalne wykorzystanie zasobów,
- zwiększenie konkurencyjności firmy na rynkach międzynarodoowych,
- wzrost motywacji pracowników oraz zaktualizowanie struktury organizacyjnej.
W ofercie naszej firmy znajdą Państwo również certyfikację ISO 9001 z elementami bezpieczeństwa informacji (ISO 27001). Szczegółowych informacji w tej sprawie udzielą nasi konsultanci.
Certyfikat GCS stanowi obiektywny dowód wdrożonego i prawidłowo funkcjonującego systemu ISO 9001
Certyfikacja ISO 9001
Konkurencyjny rynek wymaga dbania o jak największą rzetelność firmy oraz atrakcyjność jej oferty. Bardzo pomocne może okazać się wdrożenie systemu zarządzania jakością i certyfikacja w tym zakresie. Norma ISO 9001 to jeden z najpopularniejszych i najbardziej uniwersalnych sposobów na potwierdzenie, że organizacja działa zgodnie z międzynarodowymi standardami. Certyfikaty ISO uznawane są na całym świecie i znakomicie podnoszą konkurencyjność firmy w branży, w której działa oraz stanowią o jej prestiżu. Co to jest ISO, o czym świadczy i dlaczego certyfikacja ISO 9001 jest pomocna dla biznesu? Na czym polega system zarządzania jakością? Wyjaśniamy w dalszej części tego tekstu.
ISO 9001 – co to jest i do czego służy?
ISO 9001 to międzynarodowy system zarządzania jakością oraz norma stosowana dla firm i instytucji różnego typu. Stała się ona niejako symbolem jakości, prestiżu i rzetelności. Jej ważną cechą jest uniwersalność – certyfikacja ISO 9001 może być przeprowadzona w zasadzie we wszystkich organizacjach, niezależnie od ich rozmiarów, skali działania czy branży, w której funkcjonują. Najczęściej zainteresowane spełnieniem wymagań normy i uzyskaniem certyfikatu ISO 9001 są jednak jednostki sektora publicznego (np. z zakresu ochrony zdrowia, które coraz częściej wdrażają też normę EN-15524) oraz przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe, dla których niejednokrotnie jest to pierwszy krok do rozwoju na nowych rynkach.
Dzięki jego międzynarodowemu charakterowi, certyfikat ISO jest pomocny dla firm, które chcą rozwijać się nie tylko w Polsce, ale również na zagranicznych rynkach. Wdrożenie systemu zarządzania jakością oraz certyfikacja w tym zakresie pozwalają zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa i zdobyć zainteresowanie poważnych kontrahentów lub inwestorów. Certyfikat ISO jest międzynarodowym standardem w wielu dużych organizacjach działających na terenie różnych krajów. Certyfikacja systemu zarządzania to szansa na rozwój organizacji i zagraniczną ekspansję.
Na czym polega system zarządzania jakością ISO 9001?
Norma ISO 9001 charakteryzuje się bardzo rozległymi wymogami. Jest też co pewien czas aktualizowana w celu ich dostosowania do najnowszych standardów i udoskonalenia procedur wdrażania oraz certyfikacji. Obecnie obowiązującym wariantem jest ISO 9001:2015. To system zarządzania jakością zgodny z wymaganiami normy ISO 9001, który opiera się na ośmiu filarach. Jakich?
- Zorientowanie na klienta – wynika z założenia, że pozycja organizacji jest zależna od jej klientów i ich zadowolenia. Zakłada ciągłą dbałość o zaspokajanie obecnych i przyszłych potrzeb odbiorców oraz pełne zorientowanie na wymagania klientów.
- Przywództwo – oznacza, że kierownictwo w organizacjach wyznacza ich cele, strategię i kierunki rozwoju, a także politykę postępowania. Wymaga również dbałości o zaangażowanie i odpowiednią motywację zespołu w rozwój organizacji – również po uzyskaniu certyfikacji ISO 9001.
- Zaangażowanie ludzi – zakłada, że największym kapitałem w organizacjach są tworzący je ludzie. To zasada, która głosi, że jedynie pełne zaangażowanie zespołu w realizację strategii i celów pozwala na uzyskanie zamierzonych korzyści.
- Podejście procesowe – wynika z założenia, że efektywność organizacji zależy przede wszystkim od jakości realizowanych w niej procesów. Dlatego wszystkie działania w organizacjach należy traktować jako wzajemnie powiązane i zarządzać nimi pamiętając, że wzajemnie na siebie oddziałują.
- Systemowe podejście do zarządzania – polega na zidentyfikowaniu i zrozumieniu wzajemnie powiązanych procesów oraz zarządzaniu nimi jak zbiorem wzajemnie powiązanych elementów.
- Ciągłe doskonalenie – rozumiane jako stały cel, do którego dążą organizacje. Oznacza podejmowanie nieprzerwanych i systematycznych działań w celu zwiększenia jakości oferowanych produktów lub usług i tym samym wzrostu zadowolenia klientów, partnerów, inwestorów i innych uczestników działalności w organizacjach. Konieczność ciągłego doskonalenia wszystkich obszarów, w tym systemu zarządzania jest niezbędna do rozwoju. Ponadto pomaga zdobyć zaufanie partnerów biznesowych. Norma przewiduje m.in. stosowanie audytów wewnętrznych i innych narzędzi pozwalających na stałą kontrolę i poprawę procesów, nawet po certyfikacji. Zadowolenie klientów to kluczowy aspekt budowania długotrwałych relacji opartych o zaufanie. Co jeszcze wynika z ciągłego doskonalenia? Przede wszystkim wysoka konkurencyjność i atrakcyjność oferty.
- Rzeczowe podejście do podejmowania decyzji – oznacza, że w procesie decyzyjnym należy opierać się na faktach i dokładnej analizie wszelkich danych, a także aktualnych informacjach.
- Wzajemne korzyści w stosunkach z dostawcami – zakłada, że organizacja i jej dostawcy są zależni od siebie, a jakość dostaw bezpośrednio wpływa na jakość usług (np. możliwość szybkiego zaspokajania nowo powstających potrzeb klientów). Dlatego należy dbać o taką organizację współpracy, by przyniosła ona obopólną korzyść.
Co jeszcze wynika z certyfikacji ISO 9001? Warto również wiedzieć, że międzynarodowa norma ISO 9001 jest skonstruowana w sposób, który jest spójny z innymi systemami zarządzania jakością, m.in. w zakresie ochrony środowiska (ISO 14001) czy zarządzania bezpieczeństwem informacji (ISO 27001), które także mają uniwersalny charakter. Wraz z ISO 9001 można też wdrażać normy skierowane do konkretnych branż czy obszarów działania. Wdrożenie systemu zarządzania jakością i certyfikacja w tym zakresie to długi proces, który powinien być poprzedzony odpowiednimi przygotowaniami, a także pracą na wielu polach. Certyfikacja ISO 9001 obejmuje zrównoważony rozwój organizacji oparty o implementację zarówno rozwiązań systemowych, jak i ciągłe doskonalenie. Korzyści wynikające z certyfikacji ISO 9001 są długofalowe i przede wszystkim odczuwalne w wielu obszarach działalności.
Wdrożenie normy ISO 9001:2015
Certyfikacja ISO 9001 jest w wielu organizacjach zwieńczeniem wielomiesięcznej pracy prowadzącej do spełnienia wymogów normy ISO 9001. Ze względu na jej uniwersalność wymogi te mogą być zastosowane dla każdego przedsiębiorstwa, ale jednocześnie nie można mówić o gotowej recepcie na ich wdrożenie. Dlatego certyfikacja ISO 9001:2015 to zazwyczaj bardzo długi proces wymagający odpowiedniego przygotowania, a także zaangażowania całego zespołu pracującego w organizacjach. Efektem długiej pracy i wprowadzania zmian jest certyfikat ISO 9001.
Wdrażanie systemu zarządzania jakością warto rozpocząć od dokładnego zapoznania się z wymaganiami normy. Może w tym pomóc np. odpowiednie szkolenie. Warto też powołać pełnomocnika ds. systemu zarządzania jakością ISO 9001:2015, który będzie pełnić nadzór nad wdrażaniem normy i procesem certyfikacji. Może on również skompletować zespół, który pomoże mu w pełnionych obowiązkach zarówno przed, jak i już po uzyskaniu certyfikatu ISO 9001. To rozwiązanie szczególnie przydatne w dużych organizacjach. Właściwy proces wdrażania normy powinno się zaś rozpocząć od oceny aktualnej sytuacji obejmującej m.in. analizę luk. Pomoże w tym wewnętrzny audytor ISO 9001 lub niezależny specjalista zatrudniony z zewnątrz, który doskonale zna wymagania normy. Warto wiedzieć, że certyfikat audytora wewnętrznego ISO 9001 można uzyskać na specjalnym szkoleniu.
Również podczas dostosowywania procesów do wymogów normy zarządzania jakością ISO 9001 można skorzystać z zewnętrznego wsparcia. Na rynku nie brakuje firm, które oferują wdrażanie norm ISO 9001 (i innych) w przedsiębiorstwach i instytucjach w celu przygotowania do certyfikacji. Firmy tego typu specjalizują się m.in. we wdrażaniu systemów zarządzania jakością.
Certyfikacja ISO 9001:2015 – jak zdobyć?
Certyfikacja ISO 9001 jest możliwa na wiele sposobów. Najlepiej jednak zgłosić się do akredytowanej jednostki, takiej jak GCS Quality. Gwarantuje to przede wszystkim uzyskanie certyfikatu ISO 9001 rozpoznawalnego i uznawanego na całym świecie. Wystarczy dokonać zgłoszenia, by otrzymać wskazówki dotyczące procedury i audytu, który potwierdzi spełnianie przez organizację wymogów normy ISO 9001:2015. Prowadzimy też szkolenia otwarte pomagające zdobyć certyfikat audytora wewnętrznego ISO 9001 oraz inną wiedzę potrzebną do sprawnego wdrożenia normy. Jeżeli mają Państwo pytania dotyczące systemu zarządzania ISO 9001, zapraszamy do kontaktu z naszymi doradcami.
Usługi powiązane
- Certyfikacja ISO 27001
- RODO
- Certyfikacja ISO 13485
- Certyfikacja ISO 14001
- Certyfikacja ISO 22301
- HACCP
- Standard PN-EN 15224
- Cyberbezpieczeństwo
- Certyfikacja ISO 45001/ OHSAS/ PN‑N‑18001
- Certyfikacja ISO 22000
- Inne
- Administracja Publiczna
- Drewno i papier
- Energetyka
- Górnictwo i metalurgia
- Kolejnictwo
- Produkcja
- Transport i logistyka
- Budownictwo
- Edukacja
- Finanse
- Handel
- Motoryzacja
- Rolnictwo i żywność
- Turystyka i Spa
- Chemia i kosmetyki
- Elektryka i elektronika
- Gastronomia
- IT
- Ochrona zdrowia
- Telekomunikacja
Chcesz wiedzieć więcej?
Skontaktuj się z nami
- Telefon: 71 716-55-22
- Email: certyfikacja@gcsquality.pl