Certyfikacja
ISO 9001 - jakość
Prawidłowo funkcjonujący system zarządzania jakością to gwarancja wzrostu efektywności organizacji. Wdrożenie certyfikatu ISO 9001 jest potwierdzeniem, że organizacja działa na najwyższym poziomie i spełnia wszelkie wymogi związane z zapewnieniem jakości i bezpieczeństwa swoich produktów lub usług. Dla polskich przedsiębiorstw wdrożenie certyfikatu zwiększa konkurencyjność na rynkach międzynarodowych i pomaga w pozyskaniu nowych kontrahentów.
Certyfikat ISO 9001 jest obecnie zdecydowanie najbardziej popularną normą zarządzania. Szacuje się, że na całym świecie jest już ponad milion organizacji, które posiadają wdrożony system ISO 9001. Co ważne, certyfikacja może być przeprowadzona praktycznie dla każdej organizacji, bez względu na jej wielkość, czy branżę, w której działa.
Korzyści z wdrożenia i certyfikacji systemu zarządzania ISO 9001
- sprawny i przejrzysty system organizacji i zarządzania,
- stosowanie podejścia opartego na ryzyku, które prowadzi do skutecznego zarządzania ryzykiem w organizacji,
- podejmowanie prawidłowych działań zapobiegawczych,
- poprawa wyników ekonomicznych oraz optymalne wykorzystanie zasobów,
- zwiększenie konkurencyjności firmy na rynkach międzynarodoowych,
- wzrost motywacji pracowników oraz zaktualizowanie struktury organizacyjnej.
W ofercie naszej firmy znajdą Państwo również certyfikację ISO 9001 z elementami bezpieczeństwa informacji (ISO 27001). Szczegółowych informacji w tej sprawie udzielą nasi konsultanci.
Certyfikat GCS stanowi obiektywny dowód wdrożonego i prawidłowo funkcjonującego systemu ISO 9001
Certyfikacja ISO 9001
Konkurencyjny rynek wymaga dbania o jak największą rzetelność firmy oraz atrakcyjność jej oferty. Bardzo pomocne może okazać się wdrożenie systemu zarządzania jakością i certyfikacja w tym zakresie. Norma ISO 9001 to jeden z najpopularniejszych i najbardziej uniwersalnych sposobów na potwierdzenie, że organizacja działa zgodnie z międzynarodowymi standardami. Certyfikaty ISO uznawane są na całym świecie i znakomicie podnoszą konkurencyjność firmy w branży, w której działa oraz stanowią o jej prestiżu. Co to jest ISO, o czym świadczy, i dlaczego certyfikacja ISO 9001 jest pomocna dla biznesu? Wyjaśniamy w dalszej części tego tekstu.
ISO 9001 – co to jest i do czego służy?
ISO 9001 to międzynarodowy system zarządzania jakością oraz norma stosowana dla firm i instytucji różnego typu. Stała się ona niejako symbolem jakości, prestiżu i rzetelności. Jej ważną cechą jest uniwersalność – certyfikacja ISO może być przeprowadzona w zasadzie dla każdej organizacji, niezależnie od jej rozmiarów, skali działania czy branży, w której funkcjonuje. Najczęściej zainteresowane spełnieniem wymagań normy i uzyskaniem certyfikatu są jednak jednostki sektora publicznego (np. z zakresu ochrony zdrowia, które coraz częściej wdrażają też normę EN-15524) oraz przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe, dla których niejednokrotnie jest to pierwszy krok do rozwoju na nowych rynkach.
Dzięki jego międzynarodowemu charakterowi certyfikat ISO jest pomocny dla firm, które chcą rozwijać się nie tylko w Polsce, ale również na zagranicznych rynkach. Wdrożenie systemu zarządzania jakością oraz certyfikacja w tym zakresie pozwalają zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa i zdobyć zainteresowanie poważnych kontrahentów lub inwestorów.
Na czym polega system zarządzania jakością ISO 9001?
Norma ISO 9001 charakteryzuje się bardzo rozległymi wymogami. Jest też co pewien czas aktualizowana w celu ich dostosowania do najnowszych standardów i udoskonalenia procedur wdrażania oraz certyfikacji. Obecnie obowiązującym wariantem jest ISO 9001:2015. To system zarządzania jakością, który opiera się na ośmiu filarach. Jakich?
- Zorientowanie na klienta – wynika z założenia, że pozycja organizacji jest zależna od jej klientów i ich zadowolenia. Zakłada ciągłą dbałość o zaspokajanie obecnych i przyszłych potrzeb odbiorców.
- Przywództwo – oznacza, że kierownictwo organizacji wyznacza jej cele, strategię i kierunki rozwoju, a także politykę postępowania. Wymaga również dbałości o zaangażowanie i odpowiednią motywację zespołu w rozwój organizacji – również po uzyskaniu certyfikacji ISO.
- Zaangażowanie ludzi – zakłada, że największym kapitałem organizacji są tworzący ją ludzie. To zasada, która głosi, że jedynie pełne zaangażowanie zespołu w realizację strategii i celów organizacji pozwala na uzyskanie zamierzonych korzyści.
- Podejście procesowe – wynika z założenia, że efektywność organizacji zależy przede wszystkim od jakości realizowanych w niej procesów. Dlatego wszystkie działania organizacji należy traktować jako wzajemnie powiązane i zarządzać nimi pamiętając, że wzajemnie na siebie oddziałują.
- Systemowe podejście do zarządzania – polega na zidentyfikowaniu i zrozumieniu wzajemnie powiązanych procesów oraz zarządzaniu nimi jak zbiorem wzajemnie powiązanych elementów.
- Ciągłe doskonalenie – rozumiane jako stały cel organizacji. Oznacza podejmowanie nieprzerwanych i systematycznych działań w celu zwiększenia jakości oferowanych produktów lub usług i tym samym wzrostu zadowolenia klientów, partnerów, inwestorów i innych uczestników działalności organizacji. Norma przewiduje m.in. stosowanie audytów wewnętrznych i innych narzędzi pozwalających na stałą kontrolę i poprawę procesów, nawet po certyfikacji.
- Rzeczowe podejście do podejmowania decyzji – oznacza, że w procesie decyzyjnym należy opierać się na faktach i dokładnej analizie wszelkich danych oraz informacji.
- Wzajemne korzyści w stosunkach z dostawcami – zakłada, że organizacja i jej dostawcy są zależni od siebie, a jakość dostaw bezpośrednio wpływa na jakość usług (np. możliwość szybkiego zaspokajania nowo powstających potrzeb klientów). Dlatego należy dbać o taką organizację współpracy, by przyniosła ona obopólną korzyść.
Warto również wiedzieć, że norma ISO 9001 jest skonstruowana w sposób, który jest spójny z innymi systemami zarządzania jakością, m.in. w zakresie ochrony środowiska (ISO 14001) czy zarządzania bezpieczeństwem informacji (ISO 27001), które również mają uniwersalny charakter. Wraz z ISO 9001 można też wdrażać normy skierowane do konkretnych branż czy obszarów działania.
Wdrożenie normy ISO 9001:2015
Certyfikacja ISO 9001 to dla wielu organizacji zwieńczenie wielomiesięcznej pracy prowadzącej do spełnienia wymogów normy. Ze względu na jej uniwersalność wymogi te mogą być zastosowane dla każdego przedsiębiorstwa, ale jednocześnie nie można mówić o gotowej recepcie na ich wdrożenie. Dlatego certyfikacja ISO 9001:2015 to zazwyczaj bardzo długi proces wymagający odpowiedniego przygotowania, a także zaangażowania całego zespołu organizacji.
Procedurę warto rozpocząć od dokładnego zapoznania się z wymaganiami normy. Może w tym pomóc np. odpowiednie szkolenie. Warto też powołać pełnomocnika ds. systemu zarządzania jakością ISO 9001:2015, który będzie pełnić nadzór nad wdrażaniem normy i procesem certyfikacji. Może on również skompletować zespół, który pomoże mu w pełnionych obowiązkach zarówno przed, jak i już po uzyskaniu certyfikatu. To rozwiązanie szczególnie przydatne w dużych organizacjach. Właściwy proces wdrażania normy powinno się zaś rozpocząć od oceny aktualnej sytuacji. Pomoże w tym wewnętrzny audytor ISO 9001 lub niezależny specjalista zatrudniony z zewnątrz. Warto wiedzieć, że certyfikat audytora wewnętrznego ISO 9001 można uzyskać na specjalnym szkoleniu.
Również podczas dostosowywania procesów do wymogów normy zarządzania jakością ISO 9001 można skorzystać z zewnętrznego wsparcia. Na rynku nie brakuje firm, które oferują wdrażanie norm ISO w przedsiębiorstwach i instytucjach w celu przygotowania do certyfikacji.
Certyfikacja ISO 9001:2015 – jak uzyskać?
Certyfikacja ISO jest możliwa na wiele sposobów. Najlepiej jednak zgłosić się do akredytowanej jednostki, takiej jak GCS Quality. Gwarantuje to przede wszystkim uzyskanie certyfikatu rozpoznawalnego i uznawanego na całym świecie. Wystarczy dokonać zgłoszenia, by otrzymać wskazówki dotyczące procedury i audytu, który potwierdzi spełnianie przez organizację wymogów normy ISO 9001:2015. Prowadzimy też szkolenia otwarte pomagające zdobyć certyfikat audytora wewnętrznego ISO 9001 oraz inną wiedzę potrzebną do sprawnego wdrożenia normy. Zapraszamy do kontaktu.
Chcesz wiedzieć więcej?
Skontaktuj się z nami
- Telefon: 71 716-55-22
- Email: certyfikacja@gcsquality.pl