Aktulności
Wdrożenie normy ISO 9001 – ile kosztuje certyfikat 9001?
Jak potwierdzić jakość wyrobów firmy i zdobyć zaufanie klientów? Odpowiedzią na to pytanie może być certyfikat ISO 9001. Sprawdź, co warto wiedzieć na ten temat.
Czym jest ISO 9001?
Certyfikat ISO 9001 jest przede wszystkim potwierdzeniem zgodności systemu zarządzania
jakością z międzynarodową normą. Jest to dokument przyznawany firmom, które spełniają konkretne wytyczne dotyczące działania przedsiębiorstwa, obejmujące m.in. kontrolę dokumentów, budowę systemu zarządzania jakością, systematyczne pomiary czy spełnianie potrzeb i oczekiwań klientów. Norma powstała na bazie stosowanych wcześniej standardów opracowanych w Wielkiej Brytanii i jest obecnie stosowana w ponad 160 krajów na całym świecie. Co istotne, jej założenia obejmują nie tylko przedsiębiorstwa zajmujące się przemysłem, lecz także firmy usługowe – dodatkowo certyfikat może być przyznany w dowolnej branży. Oprócz jakości i orientacji na klienta w tym systemie zarządzania ważne są również zaangażowanie personelu, doskonalenie procesów, zarządzanie relacjami, podejmowanie decyzji na podstawie faktów oraz przywództwo.
Wdrożenie ISO 9001 może przynieść wiele korzyści. Najczęściej przedsiębiorstwa decydują się na zdobycie certyfikatu, aby poprawić organizację pracy i poprawić renomę firmy. To z kolei przekłada się na większe szanse na pozyskanie nowych klientów. Warto też podkreślić, że norma ISO 9001 jest kompatybilna z innymi systemami zarządzania opartymi na normach ISO, co pozytywnie wpływa na efektywność działań firmy w tym zakresie.
Czy wprowadzenie ISO 9001 się opłaca?
ISO 9001 to standard, który funkcjonuje w kolejnych wersjach już od 1987 roku. Certyfikat został przyznany milionom firm na całym świecie, które dzięki zgodności z normą mogą liczyć na większe uznanie wśród klientów oraz lepszą wydajność pracy. Ze względu na zaufanie do tego standardu można stwierdzić, że będzie to opłacalny wybór w praktycznie każdej sytuacji. Należy jednak pamiętać, że w pewnej mierze zależy to od wielkości przedsiębiorstwa oraz jego potrzeb.
Potrzebujesz certyfikatu ISO? Skontaktuj się z nami!
Ile czasu potrzeba na uzyskanie certyfikatu?
Czas na otrzymanie certyfikatu ISO 9001 jest zależny od wielu czynników. Jest to dość złożony proces – w pierwszej kolejności należy wdrożyć w firmie konkretne procesy i zasady zgodne z normą. Wiąże się to dodatkowo z opracowaniem niezbędnej dokumentacji. Dopiero wtedy można przejść do właściwego etapu certyfikacji. Aby uzyskać potwierdzenie, należy skontaktować się z jednostką certyfikującą, która przeprowadza stosowny audyt. Jeśli firma spełnia podane wytyczne, może otrzymać certyfikat ISO 9001. Całość zajmuje od kilku tygodni do nawet kilkunastu miesięcy – wpływają na to m.in.:
- wielkości przedsiębiorstwa,
- stopień złożoności procesów,
- specyfika działalności firmy,
- liczba lokalizacji, które zostaną objęte systemem,
- kompetencje osób wdrażających ISO 9001,
- zaangażowanie kadry kierowniczej.
Jaki jest koszt uzyskania certyfikatu ISO 9001?
Podobnie jak w przypadku czasu, który jest potrzebny, by uzyskać certyfikat ISO 9001, koszt może być różny w zależności od sytuacji firmy. Ponownie istotne będą m.in. wielkość organizacji oraz liczba lokalizacji. Przy analizie wydatków związanych z uzyskaniem certyfikatu należy wziąć pod uwagę również koszty ponoszone podczas samego wdrażania założeń systemu ISO 9001. Cena może wahać się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Ze względu na liczne korzyści, które płyną z uzyskania certyfikatu oraz samej zgodności ze sprawdzonymi zasadami zarządzania jakością, coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie założeń normy ISO 9001. Najczęściej na zdobycie certyfikatu decydują się firmy zatrudniające od 11 do 50 osób. Dla tego typu działalności jest to świetny sposób, by dotrzeć do nowych klientów i budować swoją renomę na rynku. System zarządzania jakością jest jednak równie ważny w większych firmach, które zatrudniają kilkaset lub kilka tysięcy pracowników. Co roku kilkaset tysięcy firm otrzymuje certyfikat ISO 9001 – decyzja o wdrożeniu tego systemu może korzystnie wpłynąć na wiele aspektów działalności.