Aktulności
Przyczyny wdrażania ISO w przedsiębiorstwach
Jakie korzyści niesie ze sobą wdrażanie systemów zarządzania w firmie? Co w praktyce zyskują przedsiębiorcy, pracownicy i klienci? Czy warto inwestować środki i czas na dostosowanie do norm ISO? Jakich korzyści krótkofalowych i długofalowych można oczekiwać? Te i wiele innych podobnych pytań zadają sobie właściciele i zarządcy firm stojący przed decyzją dotyczącą wdrożenia norm jakościowych. Zatem jakie są najczęstsze przyczyny dostosowania firmy do norm ISO?
Korzyści wynikające ze wdrożenia systemów zarządzania
Uzyskanie certyfikatu ISO, bez względu na rodzaj, to nie tylko prestiżowy dokument. To przede wszystkim droga, którą musiało przejść przedsiębiorstwo i wszyscy pracownicy w celu spełnienia wymaganych norm. Otrzymanie certyfikatu jest zakończeniem tej drogi i gwarantem, że w danej firmie został wdrożony efektywny system zarządzania. Ze względu na oddziaływanie, wszystkie korzyści można podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich, czyli profity zewnętrzne obejmuje zyski w postaci poprawienia wyników sprzedaży. To kluczowa korzyść wynikająca ze wdrożenia ISO w przedsiębiorstwie. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim większe zaufanie wśród nowych partnerów biznesowych. Dotyczy to szczególnie dużych firm, spółek i korporacji, które do współpracy wybierają przeważnie stabilne firmy wyróżniające się transparentnymi zasadami partnerstwa i gwarantujące najwyższą (i stałą) jakość.
Pozostałe korzyści
Oczywiście brak certyfikatu ISO nie wyklucza takiej współpracy, jednak może znacząco ją utrudnić. Oprócz samego wzrostu sprzedaży produktów bądź usług ważny jest także rosnący udział w rynku i zdobywanie nowych (np. zagranicznych) obszarów sprzedaży.
Do drugiej grupy, czyli do korzyści wewnętrznych, zaliczamy poprawienie efektywności zarządzania dostępnymi zasobami oraz lepszą organizację pracy i jej jakość. Nie bez znaczenia jest również morale pracowników. Pozytywna atmosfera, zadowolenie z wykonywanych obowiązków, motywacja i zwiększenie zaangażowania to kluczowe czynniki wpływające na rozwój każdego przedsiębiorstwa.
Czym jest i co należy wiedzieć o normie ISO 9001?
ISO 9001 to najpopularniejsza norma o międzynarodowym zasięgu, która zawiera zbiór zasad i wymagań niezbędnych do wdrożenia efektywnego systemu zarządzania jakością. Co warto o niej wiedzieć? Przede wszystkim ISO 9001 wyróżnia się uniwersalnym charakterem. Co to oznacza w praktyce? Możliwość wprowadzenia normy w każdym przedsiębiorstwie, bez względu na rodzaj, specjalizację i wielkość. Opisywana norma zakłada wdrażanie zasad i rozwiązań ukierunkowanych na klienta. Dotyczy to zarówno potrzeb, jak i wymagań odbiorców oraz szybkiego dostosowania się do zmian na rynku. ISO 9001 jest zapewnieniem, że konkretna firma została sprawdzona przez niezależnych ekspertów, m.in. pod względem ukierunkowania działań i procesów na odbiorcę, czyli klienta.
Najczęstsze przyczyny wdrażania norm ISO?
Ze względu na uniwersalny charakter normy ISO, poszczególne procesy wdrażania (a także ich długość) mogą znacząco różnić się od siebie. Przyczyn, dla których przedsiębiorstwa (bez względu na ich wielkość i rodzaj działalności) wdrażają ISO, jest wiele, dlatego nie sposób wymienić je wszystkie. Zatem jakie są najczęstsze przyczyny wdrażania normy ISO 9001?
- Gwarancja powtarzalności i stabilności procesów, a co za tym idzie osiąganych wyników. Dotyczy to zarówno produktów, jak i usług, które muszą być zgodne z założeniami. Jest to szczególnie ważne dla długofalowej współpracy z partnerami biznesowymi (100% spełnianie wymagań klientów), a także ze względu na przepisy prawa, które muszą być przestrzegane.
- Kolejną przyczyną jest potrzeba stworzenia oraz utrzymania prawidłowo działającego i przede wszystkim skutecznego ładu organizacyjnego. W praktyce oznacza to skrupulatne zaplanowanie procedur postępowania i dokładne określenie odpowiedzialności oraz uprawnień.
- Ograniczenie kosztów związanych z obsługą i realizacją reklamacji to także częsty powód rozpoczęcia procedury wdrażania ISO 9001. Podniesienie jakości i szczegółowa identyfikacja obszaru lub obszarów wymagających interwencji prowadzą do stopniowego zmniejszania liczby reklamacji. Dodatkowo umożliwiają określenie i utrzymanie stabilnego, a co za tym idzie przewidywanego kosztu, który należy ponieść w związku z procedurami reklamacyjnymi.
Norma ISO 9001 jest często wprowadzana ze względu na konieczność zagwarantowania rzetelnych danych pochodzących z procesów pomiarowych i monitoringu jakości produktów oraz usług. Dlaczego to jest takie ważne? Przede wszystkim ze względu na fakt precyzyjnego zidentyfikowania obszarów do poprawy. Bez rzetelnych danych, poprawianie jakości i ciągłe udoskonalanie jest znacznie trudniejsze i bardziej czasochłonne.
Z jakich jeszcze powodów firmy decydują się na wdrożenie ISO?
Nie bez znaczenia jest również poprawa wizerunku. Przedsiębiorstwa, które uzyskały certyfikat ISO 9001, są postrzegane jako godni zaufania partnerzy w biznesie. Kolejnym powodem jest chęć zwiększenia konkurencyjności oferty. W niektórych przetargach posiadanie certyfikatu jest dodatkowo punktowane. Warto również wspomnieć, że aktualny certyfikat ISO 9001 może być też wymogiem warunkującym nawiązanie współpracy z konkretnym podmiotem. Z tego powodu inwestycja w systemy zarządzania jakością zapewnia zarówno krótkotrwałe, jak i długotrwałe korzyści obejmujące możliwość nawiązania nowych relacji i długotrwałych współprac biznesowych.