Aktulności
Dlaczego ISO jest ważne dla Twojego dostawcy?
Dostawcy mają różne sposoby, aby zdobyć zaufanie klientów bądź kontrahentów. Jednym z bardziej popularnych są np. działania reklamowe lub wizerunkowe. Te jednak coraz częściej traktowane są przez świadomych konsumentów z przymrużonym okiem.
Tą niszę niezależnego, ustandaryzowanego gwarantu spełnienia określonych norm jakościowych, zapełniły certyfikacje ISO. Przeczytaj więcej o procesie ich zdobywania oraz korzyściach z niego wynikających, aby dowiedzieć się, dlaczego certyfikacja ISO jest tak ważna dla dostawców.
Czym są certyfikaty ISO?
Certyfikaty ISO to dokumenty uznawane na arenie międzynarodowej. Stanowią one potwierdzenie jakości w różnych aspektach funkcjonowania firmy. Źródłem norm, które należy spełnić dla otrzymania poszczególnych z nich, jest niezależna Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (International Organization for Standardization). Obecnie zrzesza 163 państw członkowskich – każdy kraj ma swojego reprezentanta. Wśród członków-założycieli jest także Polski Komitet Normalizacyjny.
Tylko do tej pory ISO opublikowała niemal 24 tys. norm, co sprawia, że każda branża znajdzie wśród nich certyfikację, o którą warto jest się ubiegać.
Najważniejsze certyfikaty ISO
Oczywiście, w zależności od obszaru działalności firmy, a także np. etapu jej rozwoju, inna certyfikacja będzie dla niej istotniejsza. Poniżej podajemy więc po prostu przykłady najpopularniejszych certyfikatów, które mają zastosowanie w wielu branżach i które łatwo jest połączyć z kolejnymi certyfikacjami.
Certyfikacja ISO 9001
Poświadcza jakość procesu zarządzania produkcją, a tym samym oferowanych przez firmę produktów bądź usług (w związku z czym certyfikat ISO 9001 nazywa się również certyfikatem jakości). Głównym wymogiem tej normy jest sprawowanie nadzoru nad dokumentacją, a także uporządkowanie procesów produkcji czy kontrola zadowolenia klienta. W ten sposób, poza skuteczniejszą organizacją pracy, firma polepsza kontakty z klientami oraz dostawcami.
Certyfikacja ISO 27001
Informacja jest wyjątkowo cennym zasobem. Z tego względu została wprowadzona certyfikacja ISO 27001, której otrzymanie związane jest z określonym systemem zarządzania bezpieczeństwem informacji w firmie. Jej zalety doceniają m.in. instytucje finansowe, placówki ochrony zdrowia oraz firmy z sektora IT.
Warunkiem zdobycia certyfikatu jest w tym przypadku m.in. udokumentowanie procedur bezpieczeństwa, stworzenie polityki bezpieczeństwa informacji i wcześniejsze zidentyfikowanie potencjalnych zagrożeń.
Poza wiarygodnością, którą można zbudować dzięki certyfikacji ISO 27001, spełnienie jej norm niweluje ryzyko wycieku wrażliwych informacji, co dla wielu przedsiębiorstw byłoby opłakane w skutkach.
Certyfikacja ISO 14001
Odnosi się do środowiska naturalnego, a jej zadaniem jest wspierać przedsiębiorców w niwelowaniu negatywnego wpływu działalności firm na naszą planetę. Do wymogów, których spełnienie jest niezbędne dla certyfikacji ISO 14001, zalicza się np. wyznaczenie, a następnie realizacja określonych celów środowiskowych oraz określenie zasad nadzoru oraz scenariusza postępowania w sytuacjach awaryjnych.
Dzięki lepszemu zarządzaniu środowiskowemu firmy nie tylko zyskują nowych klientów, dla których aspekt ekologiczny ma znaczenie, ale także rozsądniej gospodarują swoimi zasobami, w efekcie sporo oszczędzając.
Certyfikacja wyrobów medycznych (ISO 13485)
Wyroby medyczne to specjalna kategoria produktów, dlatego certyfikaty są często nie tylko dobrze widziane, ale też wymagane. Nadrzędnym celem certyfikacji ISO 13485 jest – z perspektywy biznesowej – zniwelowanie ryzyka utraty reputacji danej firmy czy powstania kryzysu wizerunkowego. Z perspektywy ogólnej to przede wszystkim bezpieczeństwo pacjenta.
Certyfikacja RODO
Od kiedy w 2018 roku ustawa RODO weszła w życie w naszym kraju, dane osobowe stały się tematem bardziej istotnym niż kiedykolwiek. Certyfikacja RODO ma świadczyć o tym, że określona firma przestrzega przepisów o ochronie danych osobowych. Z perspektywy biznesowej ma ona jednak także inną zaletę: pomaga zwiększyć świadomość pracowników w tym zakresie, a także uchronić firmę przed ryzykiem otrzymania kary finansowej.
Certyfikacja HACCP
To certyfikacja dot. żywności, a dokładniej sposobu jej produkcji, przetwarzania oraz dystrybucji. System ten jest obecnie obowiązkowy dla wszystkich podmiotów, które w swojej pracy stykają się z żywnością na którymkolwiek ze wspomnianych etapów (np. branża gastronomiczna). Certyfikat HACCP wysyła klientom jasny komunikat: ten produkt jest bezpieczny.
Dodatkową korzyścią biznesową uzyskania certyfikacji HACCP jest poszerzenie rynku zbytu (np. o inne kraje Unii Europejskiej), a także uzyskanie dodatkowych punktów w niektórych przetargach.
Zalety certyfikatów ISO
Klienci chcą nawiązywać współpracę z pewnymi dostawcami. Certyfikacja ISO wszystko ułatwia i przejmuje za nich proces weryfikacji np. tego, jaką jakość może zaoferować dana firma lub w jaki sposób obchodzi się z danymi osobowymi. Dodatkową zaletą jest fakt, że normy ISO są obiektywne, w związku z czym łatwiej jest zweryfikować ich założenia.
Wszystko to ma szczególne znaczenie zwłaszcza na początku współpracy – gdy klient będzie miał do wyboru nawiązanie relacji biznesowej z dostawcą bez certyfikatu lub z certyfikatem, zdecydowanie wybierze tego drugiego.
Jakie są inne duże zalety zdobycia certyfikatu ISO?
- budowa profesjonalnego wizerunku – taki zbuduje wyłącznie firma, która dba o stałe doskonalenie procesów zachodzących w firmie i nie ma obaw przed ich weryfikacją z zewnątrz.
- oszczędność czasu i finansów firmy – czas przygotowywania do certyfikacji to świetna okazja na przyjrzenie się standardom firmy oraz przeanalizowanie tzw. luk. W taki sposób dość szybko można „wyłapać”, które obszary mogą być polem potencjalnych oszczędności. Aby całość przebiegła sprawniej, dobrze jest powierzyć audit wyspecjalizowanym firmom.
- wzrost zaufania klientów bądź kontrahentów – społeczeństwo jest coraz bardziej nieufne, a jednocześnie bardziej świadome. Właśnie dlatego każde wiarygodne potwierdzenie, że dana firma jest godna zaufania, jest na wagę złota.
- mobilizacja dla pracowników – jasno przydzielone zadania oraz gotowe scenariusze dla kryzysowych sytuacji powodują, że praca w danym miejscu staje się dużo przyjemniejsza i mniej stresująca. Pracownik, który doskonale wie, co do niego należy, zyska również motywację do realizacji swoich obowiązków.