Aktulności
Certyfikacja ISO a jakość firmy
Większość firm, bez względu na wielkość i obszar działania, w krótkiej lub dłuższej perspektywie odczuje wzrost konkurencyjności. Klienci są wymagający i nieufni. Zwlekają z dokonywaniem decyzji zakupowych. Szukają opinii i dokładnie analizują każdą ofertę. Wzrost konkurencyjności dotyczy zarówno przedsiębiorstw oferujących produkty, jak i usługi. Wypracowanie zaufania i lojalności odbiorców staje się coraz trudniejszym i bardziej czasochłonnym procesem. Zatem jak wyróżnić się na tle konkurencji? Co w praktyce zyskuje firma spełniająca normy ISO 9001?
Od czego rozpoczyna się certyfikacja ISO?
ISO to skrót od Organization for Standardization, czyli nazwy organizacji o międzynarodowym zasięgu, specjalizującej się w opracowywaniu norm jakości. Jest niezależna i opracowuje standardy dla praktycznie każdej branży. Certyfikat ISO, bez względu na jego rodzaj, jest przyznawany dopiero po spełnieniu i utrzymaniu wymaganych standardów jakościowych. Dokument jest zwieńczeniem drogi rozumianej jako dostosowanie wszystkich procedur do standardów certyfikatu. Rozpoczęcie certyfikacji zaczyna się od przeprowadzenia szczegółowego audytu. Jego zakres i konkretne czynności sprawdzające są uzależnione m.in. od wielkości i obszaru działania przedsiębiorstwa. Kluczem jest precyzyjna identyfikacja obszaru lub obszarów wymagających poprawy i stworzenie skutecznych oraz długofalowych rozwiązań.
Czym jest ISO 9001?
Norma ISO 9001 jest najczęściej wdrażanym systemem zarządzania jakością zarówno w niewielkich, jak i średniej wielkości oraz dużych firmach. Ponadto wprowadzają ją międzynarodowe korporacje i jednostki publiczne. Norma ISO 9001 wyróżnia się uniwersalnym zastosowaniem, dlatego cieszy się tak dużą popularnością. Zawiera szereg wymagań, które należy spełnić, aby otrzymać certyfikat. Standardy dotyczą m.in. nastawiania na spełnianie wymagań i potrzeb odbiorców produktów lub usług. Dlaczego jest to takie ważne? Firmy zorientowane na klientów gwarantujące wysoką (i stałą) jakość są zdecydowanie bardziej konkurencyjne od pozostałych.
Korzyści wynikające z certyfikacji ISO?
Choć posiadanie certyfikatu ISO 9001 nie jest obowiązkowe, to jednak wiele przedsiębiorstw, bez względu na wielkość, zasięg działa i branżę, decyduje się wdrożenie systemu zarządzania jakością. Jakie są najważniejsze zalety wynikające z posiadania certyfikatu ISO 9001?
- Pierwszą z nich jest uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Duże podmioty (zarówno krajowe, jak i zagraniczne) chętniej nawiązują nową współpracę z certyfikowanymi firmami. Z czego to wynika? Przede wszystkim z pewności, że konkretne przedsiębiorstwo gwarantuje wysoką jakość oferowanych produktów i usług oraz gwarantuje utrzymanie standardów.
- Kolejnymi korzyściami są wzrost wydajności firmy, zwiększenie efektywności pracy, a także redukcja kosztów. Ponadto zmiany wewnętrzne obejmują także zwiększenie motywacji i zaangażowania pracowników.
- Wydajne wykorzystywanie zasobów, znaczące poprawienie efektywności procesów operacyjnych i skuteczniejsza komunikacja wewnętrzna to następne korzyści wynikające ze wdrażania norm ISO 9001.
Stworzenie efektywnie działającego systemu zarządzania w sytuacjach kryzysowych obejmuje m.in. wypracowanie skutecznych rozwiązań i klarowny podział odpowiedzialności. Wprowadzenie takiego standardu jest gwarantem, że w razie wystąpienia awaryjnych sytuacji, cały proces rozwiązywania problemu odbędzie się zgodnie z zaplanowaną procedurą.
Potrzebujesz certyfikatu ISO? Skontaktuj się z nami!
Dodatkowe informacje o ISO 9001
Trudno jednoznacznie określić przedział czasowy niezbędny do wdrożenia norm ISO. Wszystko zależy od rodzaju przedsiębiorstwa, jego wielkości, obecnej sytuacji i wielu innych czynników. Wdrażanie standardów przeważnie obejmuje szkolenie nie tylko dla kadry zarządzającej, ale również dla pracowników. Liczba, zakres i długość szkoleń są każdorazowo dopasowywane do konkretnej firmy. Szkolenia mogą być ukierunkowane np. na poprawę komunikacji w obrębie firmy, usprawnienie procesów decyzyjnych i podnoszenie standardów obsługi. Otrzymanie certyfikatu ISO 9001 jest równoznaczne ze spełnieniem wszystkich wymogów normy, które zostały pozytywnie ocenione przez niezależną (akredytowaną) jednostkę certyfikującą.
Czym wyróżnia się certyfikowana firma?
Nawiązanie długotrwałej i owocnej współpracy przynosi korzyści dla obu stron. Certyfikowane przedsiębiorstwo wysyła sygnał do potencjalnych partnerów biznesowych, informując o wysokiej jakości oferowanych produktów i usług. Ponadto certyfikat jest zapewnieniem utrzymania wysokich standardów w trakcie całego okresu współpracy. Dlaczego to jest takie ważne? Przede wszystkim ze względu możliwość nawiązania relacji i w konsekwencji współpracy z dużymi podmiotami, które prowadzą działalność od wielu lat. Takie przedsiębiorstwa przede wszystkim cenią stabilność partnerów biznesowych. Zaufanie i prestiż to niematerialne korzyści, które w dłużej perspektywie z pewnością przyniosą wymierne rezultaty, np. w postaci nowych kontraktów.
Szanse firmy po wdrożeniu norm ISO
Przewaga konkurencyjna firmy, która wdrożyła standardy ISO 9001 i uzyskała certyfikat, może również polegać na otrzymaniu większej liczby punktów w przetargach. Co to oznacza w praktyce? Zdecydowanie większą szansę na nawiązanie współpracy np. z instytucjami państwowymi. Nie bez znaczenia jest także rozpoznawalność normy ISO na arenie międzynarodowej. Zagraniczne firmy (a dokładniej osoby decyzyjne), które nie znają lokalnego rynku, w trakcie poszukiwania partnerów biznesowych mogą kierować się np. posiadanymi certyfikatami ISO. Może to wynikać z faktu, że zagraniczni przedsiębiorcy wśród różnych zaświadczeń, poręczeń i rekomendacji rozpoznają wyłącznie certyfikat ISO.
Zatem na jakim etapie warto rozpocząć wdrażanie standardów normy ISO? Czy certyfikacja jest przeznaczona wyłącznie dla przedsiębiorstw charakteryzujących się ugruntowaną pozycją na rynku? Oczywiście, że nie. Już na samym początku rozwoju firmy można rozpocząć drogę prowadzącą do wdrożenia systemu zarządzania jakością. Takie podejście ułatwi obranie właściwego kierunku działania i pomoże w nawiązaniu nowych relacji, które mogą przekształcić się w wartościową współpracę.