Aktulności
Audyt ISO – czym jest?
Audyt ISO jest procesem polegającym na pozyskiwaniu dowodu z audytu oraz jego ocenie. Ma ona na celu określenie czy i w jakim stopniu zostały spełnione kryteria audytu. Zgodnie z definicją, cały proces musi być systematyczny, niezależny oraz udokumentowany. Jeśli chodzi o ocenę, konieczne jest z kolei zachowanie obiektywności. Zastanawiając się nad tym co to jest audyt ISO, należy wspomnieć, że jest on głównym narzędziem procesu zarządzania. Jego celem jest zaś dokonanie oceny działalności organizacji, w stosunku do kryteriów, które określa dana norma.
Audyt ISO – na czym polega?
Przed rozwinięciem tematu audytu, dobrze jest wiedzieć trochę więcej o ISO – co to jest. Z tego powodu zachęcamy do odwiedzenia naszych innych artykułów, gdzie wyjaśniamy dokładnie wszystkie pojęcia. Audyt pozwala na sprawdzenie, w jaki sposób funkcjonuje nie tylko cała organizacja, ale również poszczególne procesy w odniesieniu do wymagań jakie stawiają przyjęte normy (np. norma ISO 9001, ISO 27001 czy audyt HACCP) oraz przepisy prawne dotyczące prowadzonej działalności. W efekcie jeśli cały proces zostanie zrealizowany prawidłowo, można nie tylko przeprowadzić skuteczną weryfikację, ale jednocześnie wykryć potencjalne zagrożenia czy nieprawidłowości. Dzięki temu możliwe jest też szybkie podjęcie działań mających na celu ich wyeliminowanie oraz uniknięcie wielu poważnych konsekwencji. Dodatkowo można stwierdzić jakie obszary wymagają udoskonalenia. Odpowiadając na pytanie na czym polega audyt ISO, najlepiej określić jego funkcje.
- Funkcja weryfikująca – polega na potwierdzeniu czy system ISO, który został ustanowiony i jest utrzymywany, jest zgodny z normami ISO oraz wewnętrznymi normami obowiązującymi w danej firmie.
- Funkcja wartościująca – pozwala na określenie na ile skuteczny jest badany system ISO i w jakim stopniu przyczynia się do realizacji celów.
- Funkcja informacyjna – audyt dostarcza cennych informacji o funkcjonowaniu systemu, co jest istotną wiedzą dla kadry zarządzającej i pracowników.
- Funkcja doskonaląca – w trakcie sprawdzania możliwe jest zidentyfikowanie słabych stron oraz obszarów wymagających doskonalenia.
Potrzebujesz certyfikatu ISO? Skontaktuj się z nami!
Jak wygląda audyt ISO? Podział na audyt wewnętrzny i zewnętrzny
Audyt systemów zarządzania można podzielić na wewnętrzny i zewnętrzny. Pierwszy z nich określa się także jako audyt pierwszej strony. Taki proces jest realizowany przez dany podmiot w celu dokonania samooceny.
Bardzo ważne jest regularne przeprowadzanie audytu wewnętrznego. Wraz z rozwojem organizacji, a co za tym idzie zwiększenia liczby zatrudnionych osób i powstawania nowych działów, mogą pojawiać się różne niezgodności prowadzące do problemów. Bardzo ważne jest to, aby osoba zajmująca się audytem wewnętrznym była niezależna od audytowanych zadań. Realizacja tego procesu jest sposobem na wykrycie i skorygowanie nieprawidłowości oraz narzędziem do poprawy funkcjonowania.
Audyt zewnętrzny można podzielić na audyt drugiej strony oraz trzeciej strony. Pierwszy z nich jest przeprowadzany np. przez firmę, która chce zweryfikować dostawcę lub przez klienta weryfikującego daną organizację. W ten sposób można stwierdzić czy wdrożony system zarządzania spełnia dane wymagania. Może się okazać, że konieczność przeprowadzenia takiej kontroli wynika z wymagań danej normy lub po prostu z potrzeby sprawdzenia drugiej strony w celu jej zatwierdzenia jako dostawcy.
Na czym polega audyt ISO trzeciej strony? To audyt, który wykonuje niezależna jednostka certyfikująca. Jego celem jest określenie czy system zarządzania jest wciąż zgodny z normami ISO. Przeprowadza się go w celu uzyskania certyfikatu na określony system zarządzania. Po jego uzyskaniu audyt zewnętrzny jest przeprowadzany co roku.
O tym czy audyt będzie skuteczny decydują przede wszystkim kompetencje audytora, jego wiedza i doświadczenie w odniesieniu nie tylko do konkretnych norm, ale również określonej branży.