Aktulności
Audyt ISO 9001 – jak często robić?
Audyt ISO jest procesem polegającym na pozyskiwaniu dowodów z audytu, a następnie ich ocenianiu. Ma to na celu określenie czy spełniają one przyjęte kryteria i wymagania, które stawia norma ISO. Bardzo ważne jest, aby proces był w pełni niezależny, udokumentowany oraz systematyczny, zaś sama ocena obiektywna. Należy mieć na uwadze fakt, iż otrzymanie certyfikatu ISO 9001 w żaden sposób nie kończy pracy nad systemem zarządzania, który został wdrożony. W praktyce jest to dopiero początek działań. Jak często należy przeprowadzać audyt ISO 9001 i dlaczego warto go robić?
Audyt ISO – kiedy należy go przeprowadzić?
Otrzymanie certyfikatu ISO 9001 to zwieńczenie długotrwałego procesu wdrażania nowego systemu zarządzania. Potwierdza on, że dana jednostka spełniła wszystkie wymagania zawarte w normie 9001. Certyfikat jest wydawany na trzy lata, jednak konieczne jest coroczne poddawanie się audytom nadzoru, które mają na celu określenie czy system zarządzania jakością jest ustabilizowany, czy firma przestrzega postanowień, które określa norma oraz czy nadal może legitymować się certyfikatem ISO.
Obowiązek corocznego audytu znajduje się w kontrakcie, który jest podpisywany z jednostką certyfikującą. Dlaczego w ogóle istnieje konieczność jego przeprowadzania? W praktyce jest duże ryzyko, że gdyby jednostki, które już otrzymały certyfikat ISO 9001 nie przejmowały się systemem, jego wymaganiami i dokumentacją, utraciłyby prawo do legitymowania się nim już przy pierwszym sprawdzeniu. Audyt ma zatem na celu zachowanie ciągłości wdrożonych zmian, a także utrzymanie systemu zarządzania jakością.
Potrzebujesz certyfikatu ISO? Skontaktuj się z nami!
Audyt ISO 9001 – co jeszcze warto o nim wiedzieć?
Choć zdobycie certyfikatu ISO wymaga dużo pracy i zaangażowania, jego utrzymanie również wiąże się ze sporą ilością obowiązków. Konieczne jest przestrzeganie wszystkich zasad, prowadzenie zapisów oraz spełnianie wszystkich norm. Jednym z bardziej istotnych obowiązków jest regularne wykonywanie audytów wewnętrznych. Po raz pierwszy odbywa się on jeszcze przed certyfikacją. Przeważnie pierwszy audit jest przeprowadzany przez auditora wewnętrznego, który został wytypowany przez organizację lub przez auditora z zewnątrz.
Gdy uda się już uzyskać certyfikat ISO 9001, częstotliwość kolejnych audytów wewnętrznych firma ustala samodzielnie. Norma w żaden sposób nie narzuca terminów. Rodzi to pewne zagrożenie, bowiem wiele jednostek chce maksymalnie opóźniać audyt wewnętrzny z uwagi na jego czasochłonny charakter. Niesie to ze sobą duże ryzyko, bowiem może się okazać, że skuteczność systemu zarządzania uległa obniżeniu.
Audyt wewnętrzny zazwyczaj wykonuje się raz w roku, choć norma nie narzuca sztywnych przedziałów czasowych. Zazwyczaj im większa firma, tym okres między kolejnymi audytami jest krótszy. Wiele jednostek decyduje się na to, aby wyznaczony pracownik ukończył kurs audytora wewnętrznego ISO 9001. Czy warto zdecydować się na takie rozwiązanie? Zdecydowanie tak, zwłaszcza w przypadku średnich i dużych firm.
Im większa firma, tym więcej działów i większa liczba pracowników. W praktyce oznacza to więcej możliwości potencjałów do niezgodności prowadzących do różnego rodzaju problemów. Auditor wykonujący audit w średnich i dużych firmach powinien być nie tylko dobrze przeszkolony, ale również doświadczony. Duże przedsiębiorstwa przeważnie przeprowadzają audity dla każdej filii (oddziałów lub punktów normy) w innym terminie.
Szkolenie ISO 9001 może przydać się też właścicielowi lub kadrze zarządzającej. Dzięki temu będą dobrze znać zarówno wymagania, jak i zastosowanie normy. Audyt wewnętrzny warto potraktować jako możliwość sprawdzenia w jakim stanie jest system zarządzania jakością. To także bezpieczne rozwiązanie pozwalające na lepsze przygotowanie się przed audytem nadzoru z jednostki certyfikującej. Warto też pamiętać, że w trakcie auditu zewnętrznego przeprowadza się szczegółową weryfikację liczby i sposobów wykonywania auditów wewnętrznych.