Aktulności
Kilka faktów o certyfikacji ISO
W dobie prężnie rozwijającej się konkurencji, firmy walczą o klienta na rozmaite sposoby: reklamują swoje usługi, komunikują społeczną odpowiedzialność biznesu lub zaznaczają swoją obecność w mediach społecznościowych.
Okazuje się jednak, że te działania często nie są wystarczające. Dzieje się tak, ponieważ mamy do czynienia z rosnącą świadomością konsumencką. Oznacza to, że klient – jeszcze zanim dokona zakupu produktu lub usługi – często stara się dowiedzieć jak najwięcej o jakości danych artykułów. W tym właśnie miejscu ogromną rolę zaczynają odgrywać certyfikacje ISO.
Certyfikacja ISO – co to jest?
Sam skrót ISO pochodzi od nazwy organizacji International Organization for Standardization. Organizacja ta opracowuje normy jakości dla większości istniejących branż. To organizacja niezależna, a każde uczestniczące w niej państwo ma swojego przedstawiciela.
Wydanie certyfikatu ISO stanowi swego rodzaju ukoronowanie całego zespołu działań, które podjęło dane przedsiębiorstwo w celu udoskonalenia np. procesu zarządzania jakością. Warto w tym zakresie skorzystać z usług określonych, uprawnionych do tego firm, akredytowanych wcześniej przez Polskie Centrum Akredytacji. Dobrze wspomnieć też, że firmy mogące nadać taki certyfikat, są jednocześnie wykluczone z pomagania w przygotowaniu do samej certyfikacji. Ma to na celu zachowanie maksymalnej obiektywności w ocenie danego biznesu.
Co ważne, certyfikacji mogą poddać się zarówno wielkie korporacje, jak i średnie lub małe firmy. Istnieje także możliwość, by wdrożyć określone normy wyłącznie w konkretnym dziale przedsiębiorstwa.
Jak przebiega certyfikacja ISO?
Przygotowanie do certyfikacji warto zacząć od auditu wstępnego, który pozwoli określić sytuację wyjściową firmy, a następnie przeprowadzić analizę braków, tj. tych obszarów, które wymagać będą szczególnej uwagi. Jeśli zdecydujesz się go przeprowadzić, możesz skorzystać np. z usług GCS Quality.
Następnie przychodzi pora na audit początkowej certyfikacji. Składa się on z dwóch etapów:
- I etap to przegląd dokumentacji i zapoznanie się z firmą pod kątem spełnienia podstawowych wymagań danej normy ISO,
- II etap to właściwy audit, podczas którego weryfikuje się wszystkie punkty normy.
W sytuacji, gdy wszystko przebiegnie pomyślnie, następuje wydanie certyfikatu jakości ISO oraz wpis do bazy online. Na tym jednak nie koniec – w celu zadbania o rzeczywiste wypełnianie określonych w normie ISO standardów, przeprowadzane są także coroczne audity kontrolne (obejmujące swoim zakresem wymagania całej normy, bez podziału na etapy) i tzw. recertyfikacje.
Rodzaje certyfikacji ISO
Jak już wspomnieliśmy, certyfikacje ISO dotyczą wielu rozmaitych branż i działań. Stąd też zdecydowano na oznaczenie ich konkretnymi numerami – każdy z nich dotyczy innego rodzaju certyfikacji. Jeśli chcesz sprawdzić propozycje certyfikatów, jakie może uzyskać Twoja firma, wybierz swoją branżę z tej listy.
Poniżej przeczytasz o kilku najbardziej popularnych.
Certyfikacja ISO 9001
To obecnie jedna z powszechniejszych certyfikacji – jako dowód może posłużyć fakt, że na ten rodzaj certyfikacji zdecydowało się już ponad milion organizacji. Posłużyła ona także jako podstawa wykształcenia norm w innych branżach, np. w zarządzaniu środowiskowym, bezpieczeństwie żywności czy motoryzacji.
Certyfikat ISO 9001 dotyczy systemu zarządzania jakością i zakłada ciągłe doskonalenie tego procesu. Jest poświadczeniem, że dana organizacja działa zgodnie z normą ISO i spełnia jej wymagania jakościowe. Zachowanie tych norm często wpływa z kolei także na finalną jakość samych produktów lub usług firmy.
Przygotowanie do tej certyfikacji oraz sama certyfikacja to świetna okazja do usystematyzowania firmowych procesów. Certyfikację ISO 9001 można też sprawnie połączyć z innymi certyfikacjami, np. z certyfikacją bezpieczeństwa informacji (ISO 27001).
Certyfikacja ISO 27001
ISO 27001 to norma międzynarodowa standaryzująca systemy zarządzania bezpieczeństwem informacji. Jest ona ważna przede wszystkim dla tych firm, w których informacja jest wartością nadrzędną bądź ich ochrona wymagana jest prawnie.
Certyfikacja ISO 27001 stanowi gwarant dla klientów, że Twoja firma zidentyfikowała potencjalne zagrożenia dla informacji i opracowała środki przeciwdziałające naruszeniu ich bezpieczeństwa.
Certyfikacja ISO 14001
Dotyczy zarządzania środowiskiem i potwierdza, że firma stara się ograniczać negatywny wpływ działań na środowisko naturalne. Norma ta zaleca, by organizacja wzięła pod uwagę aspekty środowiskowe związane z gospodarką (np. ograniczenie liczby odpadów bądź próba jak najbardziej efektywnego wykorzystywania już dostępnych dla niej zasobów).
Coraz częstsza decyzja dot. tego rodzaju certyfikacji wynika z rosnącej świadomości konsumenckiej (klienci chętniej wybierają produkt wiedząc, że jego produkcja nie była zbyt uciążliwa dla środowiska), ale również chęci cięcia kosztów ze strony firm, do którego prowadzi rozsądne gospodarowanie surowcami.
Certyfikacja wyrobów medycznych – certyfikacja ISO 13485
Wyroby medyczne to produkty, które muszą zyskać bezwzględne zaufanie klienta przed zakupem – w końcu mogą mieć bezpośredni wpływ na jego zdrowie. Certyfikacja ISO 13485 pomaga spełniać przepisy prawa oraz utrzymać powtarzalność produkcji tego typu artykułów.
System zarządzania jakością dla wyrobów medycznych został stworzony głównie z myślą o producentach wyrobów medycznych, ale także ich projektantach czy importerach. Dzięki niemu można ograniczyć ilość reklamacji, wzbudzić zaufanie konsumentów i, przede wszystkim, zmniejszyć ryzyko wprowadzenia na rynek produktów, które odbiegały by od założonych standardów.
Certyfikacja RODO
Wraz w wprowadzeniem wytycznych przez Parlament Europejski, od 2018 roku wszystkie organizacje mające jakąkolwiek styczność z danymi osobowymi muszą spełnić szereg wymagań dotyczących tego obszaru.
Przeprowadzenie certyfikacji związanej z RODO nie tylko gwarantuje bezpieczeństwo danych osobowych, ale też zwiększa świadomość samych pracowników firmy. Jest to o tyle ważne, że za nieprawidłowe przetwarzanie danych grożą wysokie kary finansowe.
Certyfikacja HACPP
Certyfikacja HACPP, czyli certyfikacja dotycząca systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontrolnych, służy kontroli jakości produktów spożywczych. Dotyczy więc przede wszystkim firm produkcyjnych oraz typowo gastronomicznych.
W procesie certyfikacji HACPP przedsiębiorstwa uzyskują potwierdzenie, że dane artykuły pochodzą ze sprawdzonego źródła, a ich zakup nie naraża konsumentów na żadne ryzyko.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o poszczególnych certyfikacjach lub znaleźć wsparcie w zakresie przygotowania do auditu, zajrzyj tutaj i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc.